”Ena gången så är det folk som vill halshugga en för att man tagit fram produkten medan andra gången så träffar du folk som geniförklarar dig”

 

Hedieh hoppade av sin karriär som kirurg på Karolinska och Hasti tackade nej till toppjobb efter sin examen från Handels för att tillsammans lansera DeoDoc, deodoranten som används down there. De två systrarna tog en stor risk för att satsa på något de verkligen trodde på, och de vann. Stort. Entrepreneurs Academy fick chansen att prata med en av systrarna, Hasti, om deras resa som entreprenörer och hur man avdramatiserar ett ämne som intimhygien. 

Intervjun sker över skype och oron finns över att det kan bli svårt att få bra kontakt och dialog sådär över nätet, men bara några sekunder in i intervjun ställer Hasti frågan om jag hört talas om uttrycket pungsvett någon gång, och alla isar är plötsligt brutna.

Haha jo men det har jag hört talas om.

Det uttrycket existerar ju av en anledning. Det många inte vet är att vi har exakt samma svettkörtlar vid våra intimområden som under våra armar så då borde man ju kunna utveckla en deodorant för intimområdet tänkte vi, det var så idén till DeoDoc föddes.

Det hade jag ingen aning om, vad spännande!

Det är det många som inte har, inte ens min syster som är läkare visste om det. Det är ingen koppling man drar själv. När man får reda på det så förstår man att det inte är så konstigt att vi inte luktar blomma 24/7 i underlivet för man svettas ju där precis som vid andra områden på kroppen. Så där trillade polletten ner för oss.

Det låter ju rimligt, så din syster har jobbat och jobbar som läkare, vad har du gjort innan?

När vi först fick idén så studerade jag på Handelshögskolan i Stockholm. Då föddes idén av att vi själva upplevde oönskad odör och under den här perioden så fick min syster väldigt mycket frågor om detta. Det många gör idag är tyvärr att de tvättar intimområdet alldeles för ofta, man använder fel produkter som bodylotions eller parfymer, så vi märkte verkligen att behovet fanns.

Så hur tog det sig från att ni började prata om det till att ni faktiskt startade företaget?

 Vi fick idén i oktober 2012 och kände direkt att ”varför har ingen gjort det här tidigare?”, så då började vi scanna av marknaden. Vi såg att det fanns intimdeodoranter i USA, Australien och Storbritannien. De produkterna såg dock ut och luktade som vanlig WC spray som folk dessutom inte använde, de luktade kärringparfym helt enkelt. Så då började vi tänka att vi skulle kunna göra det mycket bättre själva och där började hela processen.

Vad skulle du säga är nästa steg när man väl har en idé?

Det viktigaste är att man gör sin research. Alla kan ju ha idéer, idéer är väldigt bra, men i slutändan handlar det om hur väl du faktiskt utför din idé. Så det skulle jag säga är det viktigaste, att man gör sin hemläxa ordentligt. Kolla marknaden, konkurrenter och vad du kan förbättra. Vi tog hem de produkter som redan fanns och testade dem själva för att se vad vi kunde göra bättre helt enkelt.

”Det viktigaste är att man gör sin research. Alla kan ju ha idéer, idéer är väldigt bra, men i slutändan handlar det om hur väl du faktiskt utför din idé. Så det skulle jag säga är det viktigaste, att man gör sin hemläxa ordentligt”

Hur var det att starta ett företag inom ett helt nytt område? Med en produkt som de flesta nog inte ens kunde tänka sig skulle finnas?

Det har varit väldigt spännande att göra en ganska unik produkt, något annat som inte alla andra gör. DeoDoc är ju en produkt som väcker mycket åsikter, tankar och känslor, men det har varit väldigt kul. Ena gången så är det folk som vill halshugga en för att man tagit fram produkten medan andra gången så träffar du folk som geniförklarar dig. Så det är verkligen brett med reaktioner.

Hur gör man för att inte låta negativa reaktioner påverka en?

Där hamnar återigen svaret i att man har gjort sin research. Vi vet vad vi har tagit fram för produkt. Min syster är läkare och vi har teamat ihop med en professor i gynekologi så det är viktigt att vi vet att ur en medicinsk, gynekologisk och vetenskaplig synvinkel inte gör något som är fel. Därför känner vi oss väldigt trygga med produkterna. Det kommer alltid vara så att folk har åsikter om produkter och tjänster men det vi har tagit fram är baserat på vetenskaplig fakta. Det är ganska svårt att säga emot det.

Var det svårt för er att pitcha till investerare eftersom att intimhygien är ett känsligt ämne?

Jo, många blir väldigt generade och tycker att det är jobbigt, men i och med att vi har jobbat med det här så pass länge har vi tappat alla hämningar och spärrar, vi tycker inte att det är konstigt längre. Vi märker att folk reagerar, fnissar lite och vrider på sig i stolarna, dom tycker att det är lite genant och jobbigt liksom. Så på föreläsningar och möten så brukar vi alltid börja med att ställa frågan som jag ställde till dig ”har ni hört uttryck som pungsvett?”, då blir folk lite chockade samtidigt som det fungerar som en icebreaker. Så genom att avdramatisera med humor och ärlighet om att vi själva upplevt det blir det inte lika jobbigt för dem som lyssnar.

”Vi märker att folk reagerar, fnissar lite och vrider på sig i stolarna, dom tycker att det är lite genant och jobbigt liksom”

Grymt att ni får DeoDoc att fungera både som produkt men även som ett sätt att avdramatisera ett känsligt ämne. Är det en del av er plan i längden också?

Absolut. Vi känner att någon behöver göra någonting nytt för att folk har inte koll på sitt intimområde. Man vet inte vilken åkomma som är vad. Så vi vill dels ta fram en produkt som bidrar till bättre livskvalité men i det stora hela som bidrar till bättre livshälsa. Vi försöker få de vi jobbar med att ta upp ämnet genom att informera och utbilda, sen ska vi också starta en underlivspodd där vi kommer ta upp ämnen och funderingar där det inte finns några bra svar än.

Om vi lämnar underlivet ett tag och går över till entreprenörskapet; har ni alltid vart sugna på att bli entreprenörer?

Jag har väl alltid tänkt att det vore häftigt att starta eget men aldrig något som jag tänkt att jag skulle realisera. Medan min syster alltid vara väldigt uppfinningsrik, har hon sett ett problem har hon alltid försökt göra det bättre. Så hon har väl mer haft det i sig, bara att hon inte visste att det var det man kallar entreprenörskap.

Hur är det att vara entreprenör? Vad är det bästa?

Det bästa är att jag jobbar för mig själv. Alla timmar jag lägger ner gör jag för mig själv i slutändan. Vi är väldigt fattiga men väldigt lyckliga, och det säger en del att jag valde att tacka nej till toppjobb efter examen, det visar på att jag älskar vad jag gör.

”Vi är väldigt fattiga men väldigt lyckliga, och det säger en del att jag valde att tacka nej till toppjobb efter examen, det visar på att jag älskar vad jag gör”

Har du några tips till de som vill starta eget? Något som ni lärt er på vägen?

Det viktigaste är att man gör sin research innan man kastar sig ut i någonting. Det kommer alltid finnas folk som ifrågasätter ens idéer och hur man har tänkt, så var redo att backa upp det med bra fakta så att man visar att man vet vad man pratar om. En annan viktig keypoint är att tro på dig själv, för om du inte tror på dig själv så märks det och då kommer ingen annan tro på dig heller. Våga tro på dig själv och din idé! Sen ska man aldrig ta ett nej för ett nej. Då får man bara komma tillbaka några månader senare och knacka på den där dörren igen.

 Text & intervju: Therese Colliander

Köp DeoDocs produkter här www.deodoc.se

Comment