”I början av samtalet var han helt deppig och nere, så började jag peppa honom och till slut stod vi båda upp taggade och slängde ur oss idéer”

Vi tog oss ett snack med delägaren i Wasabi Web, Nils Engvall. Wasabi Web är webbyrån som hjälper företag att utveckla webbproduktioner som skapar tillväxt genom att ständigt fokusera på resultat. Nils besitter ett enormt driv vilket klart lyser igenom i Wasabi Webs tjänster och allt annat han tar i, därför var vi var grymt nyfikna på att ta reda på vad som ständigt motiverar honom.

Nils öppnar dörren och hälsar oss välkomna med en svart mössa på huvudet och ett stort varmt leende, väldigt avslappnad. Vi slår oss ner och börjar med vår simplaste men ändå mest komplexa fråga;

Vem är du Nils?

Haha vilken timing, vi gjorde faktiskt ett personlighetstest i måndags så nu kan jag visa er exakt vem jag är. Tanken med testet är att man ska få reda på sina drivkrafter, man ska inte fokusera på det man är svag på utan försöka att lägga fokus på sina styrkor och bli ännu bättre på dem.

Sammanfatta, vad är dina styrkor?

Jag är en pådrivande person och därefter en entreprenör och utforskare. Jag är ganska hetsig som person. Jag är bra på att få saker att hända, sätta igång processer, driva på grejer, vilket är väldigt positivt då jag jobbar med sälj och marknadsföring. Andreas som är grundaren till Wasabi Web är mer av en idéskapare och affärsutvecklare så vi kompletterar varandra jäkligt bra.

Så det är såhär ni jobbar på Wasabi Web? Fokuserar på era styrkor?

Exakt, då blir allt mycket roligare. Om man bara skulle fokusera på det man är svag på hela dagarna så blir det en negativ spiral för då påminns man hela dagarna om hur dålig man är. Vi jobbar med folks styrkor och placerar teamet därefter, enbart.

Hur kommer det sig att du började jobba på Wasabi Web?

Jag jobbade på ett hotell här i Uppsala, det var då jag insåg att jag ville bli entreprenör. Grabbarna som ägde hotellet var barndomspolare från samma område som många av mina barndomsvänner. En grabb var som spindeln i nätet, väldigt social och duktig på kontakter, och en var mer tystlåten och tänkande, en riktig strateg. Jag kände igen mig i en av dom och tänkte att om jag bara hittar någon som kompletterar mig så kan jag också göra det här. Min dåvarande chef Emma var den första som såg mig, hon sa till mig att jag skulle komma långt. Hon uppmärksammade egenskaper hos mig som inte var uppskattade under min skoltid, som att jag alltid går min egen väg.

"Min dåvarande chef Emma var den första som såg mig, hon sa till mig att jag skulle komma långt. Hon uppmärksammade egenskaper hos mig som inte var uppskattade under min skoltid, som att jag alltid går min egen väg"

Så hon blev som din mentor skulle du säga? Är det viktigt med en mentor?

Ja precis, det är det. Det är nog just därför som vi arrangerade Årets UF-Företagare*. Emma såg och uppmuntrade mig och det fick mig att växa, så därför ville vi ge till samma sak till andra genom vårt samarbete med UF*.

Så vad hände sen?

Under tiden jag jobbade på hotellet så stötte jag in i Edwin och Andreas på krogen. De hade startat Wasabi Web. Där spottade jag ut lite idéer med saker de skulle kunna göra annorlunda och bokade in ett möte. Dagen efter hade de väl egentligen glömt bort mötet vi skulle ha, men jag ringde upp och låg på ändå. Så träffades vi och jag lade fram en affärsplan. Egentligen hade jag ingen aning vad jag pratade om men de frågade vad jag ville och då sa jag att jag ville bli delägare. Så då blev jag delägare där och då.

Och sen satte ni igång?

Nej inte riktigt, jag åkte iväg på semester med mina grabbar till Guatemala och var sjukt taggad på att vi skulle sätta igång när jag kom hem. När jag kommit hem fick jag reda på att Edwin hoppat av och Andreas som jag inte ens kände tänkte flytta tillbaks till Norrland, han ville ge upp. Så jag bestämde mig för att prata med Andreas. I början av samtalet var han helt deppig och nere, så började jag peppa honom och till slut stod vi båda upp taggade och slängde ur oss idéer. Dagen efter satte vi igång med att hitta elever på vår gamla skola GUC som var duktiga på design och kod som ville ha en praktikplats, så att vi fick billig arbetskraft snabbt. Därifrån kommer Björn och Joel som jobbar hos oss än idag.

Så hur fungerar Wasabi Web? Kontaktar ni företag och säger till dem att deras webbtjänster skulle kunna bli så mycket bättre?

Vi bygger varumärket runt referenser, och säljer in våra tjänster genom att visa ROI*, dvs hur mycket avkastning vårt arbete ger vår kund. De kan vara alltifrån att visa hur många miljoner omsättningen ökat i den nya ehandeln vi byggt, eller hur många nya offertförfrågningar vi skapat via våra Google Adwords-kampanjer. Vi försöker alltid att göra ett bra jobb så att kunder rekommenderar oss mun till mun istället. Vi tror på att alltid överleverera. När vi i början fick 15.000 så agerade vi som om vi fått en miljon. Då rekommenderade folk oss vidare. Då kom vi in på rekommendationer och framstod inte som desperata. Då kunde vi ta mer och mer betalt, vi växte organiskt.

”Fick vi 15,000 så agerade vi som om vi fått en miljon. Då rekommenderade folk oss vidare. Då kom vi in på rekommendationer och framstod inte som desperata”

Smart, hur visste ni att ni ville satsa på mun till mun rekommendation?

Sådan marknadsföring har ju alltid funnits, sedan Jesus tid. Fast då var det mer ”ah jag behöver fixa min kamel” och någon svarade ”han där borta är grym på det, gå till honom”. Så har vi byggt upp det, simpelt.

Tillbaka till hur ni jobbar, hur ökar ni försäljningen åt era kunder?

När man går in på en sajt så har man ungefär 3 sekunder på sig att förklara vem man är, vad man gör och varför besökarna ska vara intresserade av att stanna kvar på sidan. Ta Telenor arena som exempel, vad gör man där? Jo, köper biljetter till events. Då sätter vi in oss i besökarens situation, vad är det man vill veta? Vem kommer? När är det? Vad kostar det? Är det enkelt att köpa? Vi gjorde det så enkelt som möjligt och satte Robbie Williams på förstasidan pekandes på köpknappen. Sådana detaljer gjorde att deras försäljning ökade med 59 %. Det är så vi paketerar våra produktioner och kampanjer, det är väldigt mycket psykologi. Vi ställer oss alltid frågorna; vad är faktorerna som gör att man inte vågar köpa någonting och hur kan vi ändra dem?

Vart har du lärt dig hur människor fungerar så väl?

Jag har alltid varit sjukt intresserad av mänskligt beteende och hur man kan skapa "positiva fördomar" och använda det till sin fördel. Vare sig det är privat eller för ett varumärke. Om en person kommer i en sprillans Bentley med kostym får man ju en förutfattad mening om honom. Men om samma person rullar in på en sparkcykel så utstrålar han kanske inte samma signaler men folk kanske ser honom för den han egentligen är. Beroende på sammanhanget kanske man ibland vill uppfattas som en vanlig ödmjuk person och åka sparkcykel ibland. Men det vi vill framstå som i vårt varumärke är att vara en leverantör av tjänster som får varumärken som Telenor och Frälsningsarmén att höra av sig till oss. Därför skyltar vi med priserna vi vinner, miljonerna vi skapar åt kunderna och övriga utmärkelser som ger Wasabi Web legitimitet. Lite dressed for success koncept. 

”Om en person kommer i en sprillans Bentley med kostym får man ju en förutfattad mening om honom. Men om samma person rullar på en sparkcykel så utstrålar han inte samma signaler”

Så om man bygger en egen sajt är de det man ska ha i bakhuvudet?

Ja, tänk på mottagaren, hur kan vi förenkla deras köpbeslut till det vi vill sälja? Som leverantör av tjänster som vi på Wasabi Web är så finns det två typer av värden man kan ge sin kund. Antingen ger jag min kund mer tid, eller mer pengar. Thats it. Om du ska köpa en ny webb, eller lägga pengar på digital marknadsföring av en leverantör som inte kan visa dig hur deras arbete kommer ge dig mer pengar, eller mer tid till annat, då ska du inte köpa det. Oavsett hur snygg en ny sida kanske blir. Så ska folk börja tänka när de tar fram en webb, mer fokus på affärsnytta, och mindre fokus på design. Det är såklart jätteviktigt med snygg design men din besökare går inte in för att titta på design, din besökare går in för att ta del av information och få hjälp med något som du kan erbjuda.

Till sist, några entreprenörstips att dela med dig av?

  • Hitta någon som kompletterar dig.
  • Var ödmjuk. Folk gillar ödmjuka personer i Sverige.
  • Var konkret med vad du erbjuder för värde till din kund, är det inte konkret är tjänsten inte bra nog.
  • Lyssna på folk som kan bättre än dig. Gå fram till dem och smickra dem, få dem att känna sig speciella och luska sedan reda på hur de lyckades. Kan du höra om andras misstag så kanske du slipper göra dem själva.
  • Kom ut med din produkt så fort du kan, samla in feedback och tweaka produkten tills den är bäst. Går något sönder då är det bättre att det händer med 5 användare än när du byggt klart den i evigheter och har en miljon användare.

    * Årets UF-Företagare är ett stipendium instiftat via Wasabi Webs välgörenhetsfond #GeTillbaka.
    Priset består av 50.000 kr för aktiekapital och mentorskap från några av Sveriges främsta entreprenörer. Ansökning till priset öppnas 9 mars på getillbaka.se och vinnaren utses 31 maj på slottet.
    * ROI, Return of investment


    Intervju: Therese Colliander och Marika Tedroff
    Text: Therese Colliander

Comment