FundedByMe är en crowdfunding-plattform med en solklar twist. Istället för att supporta en produkt blir du även delägare i företaget du investerar i. FundedByMe har alltid levt som de lär. De har själva finansierat sin verksamhet genom crowdfunding for equtiy och har mer än 500 delägare. I maj öppnar de dessutom en ny crowdfunding runda så att fans av crowdfunding kan få investera i dem igen. Anmälan görs HÄR.  EA fick byta några ord med grundaren Daniel Daboczy som berättar hur man får folk att vilja investera och avslöjar de tre grundingredienser som behövs för en lyckad kampanj.

Först och främst, vad är det för skillnad på Kickstarter och FundedByMe?

På Kickstarter donerar du pengar mot att du kanske får en present/pryl när saken är klar, om den blir klar. På FundedByMe blir du delägare och du får aktier i bolaget, det är helt enkelt ett nytt sätt att investera. Framtiden för crowdfunding är just det, delägarskap.

De som kampanjar hos er vill ha finansiering. De vill ha support för att kunna förverkliga sin dröm. Ni vill att folk ska våga investera. Hur når ni det målet?

Vi ser att det finns två viktiga tillvägagångssätt.  Det första sättet att få folk intresserade är att skapa trygghet och förtroende. Vi har byggt upp förtroende under fem års tid och det fortsätter vi jobba på varje dag. När vi började var vi udda fåglar, jag är en rumänsk konstvetare och min medgrundare är en afrikansk kodare. På papper lät det tveksamt att vi skulle kunna förändra finansvärlden.  Det andra sättet är enkelhet. Man måste förstå hur det går till och kunna få insyn i hela processen. Investeringar på börsen kan innebära mindre risk men där har du ingen egentlig insyn samt kan påverka. Med FundedByMe har du mer underlag och mer insikt i företaget, du vet exakt vad du köper. Med mer insikt kommer även förtroende.

Vad har ni för krav på de som kör en kampanj hos er?

Vi har väldigt höga krav. Det ska finnas trovärdighet, transparens och bra paketering. Vidare ska det som hävdas vara 100% sanning. Vi försöker undvika att döma affärsidéer men vi tittar absolut på genomförandegrad och trovärdighet. Det är sedan entreprenörens ansvar att övertyga de som eventuellt överväger att investera i bolaget.

Har du något tips för en lyckad kampanj?

En bra kampanj innehåller tre grundingredienser.

Foto: Briget Pivac

Foto: Briget Pivac

1. En bra pitch som fångar intresse. Förklara vad du gör, för vem, hur och varför folk ska investera.

2. Ett bra team bakom kampanjen.

3. Bra stabilt underlag. Vi snackar främst dokumentation som bygger trovärdighet (affärsplan, ekonomiska kalkyler, data, artiklar).

Vi har sett briljanta kampanjer misslyckas. Vissa tror att det räcker med att bara skicka ut ett mail till en affärsängel. Du måste jobba hela tiden under kampanjen och energin måste vara hög. Fortsätt sök. Ligg på och var igång.

Har du något råd för den som vill starta eget?

Ja, börja bara utan att låta smågrejer komma ivägen. Ta det första steget. Sälj! Kör bara. Hellre misslyckas snabbt så att du lär dig, kan ta ett steg tillbaka förbättra och sedan försöka igen.

Intervju: Erik Alenrud & Marika Tedroff

Comment