Markus Jones-Quartey är 22 år och kommer ursprungligen från Stockholm. Som många andra flyttade även han till Uppsala för att plugga, och har nu läst en 3-årig kandidat i beteendevetenskap. Till vardags driver han sitt företag Page Anchor som precis lanserat sin första produkt med samma namn. 

 

Kul! Berätta mer, vad är Page Anchor?

pageanchor.png

Vill du ha hisspitchen eller den långa? Page Anchor är en unik, ankarformad accessoar för böcker som motverkar att ens sidor stängs igen under handsfree-läsning. Produkten fungerar grymt som present och lämpar sig för såväl bokälskare, som folk som pluggar, jobbar, läser kokböcker eller helt enkelt älskar snygga accessoarer.

 

Hur kom du på den idén?

Jag tror den här frågan besvaras som bäst om jag får ge lite kontext och berätta mer om mig själv. Sedan högstadiet har jag egentligen aldrig riktigt vetat vad jag tycker är kul i skolvägar. Alla mina ämnesval, universitetet inkluderat, har varit superbreda i hopp om att jag skulle lista ut vad jag gillade på vägen. Efter att ha testat lite olika extrajobb och pluggat 1 år på universitet kände jag mig dock inte mycket klokare.

När jag i mitt andra universitetsår av en slump började lyssna på en entreprenörskapspodcast började jag dock känna hur intresset för detta växte. Jag lyssnade snart på podcasten större del av all min fritid och började läsa böcker som de tipsat om i avsnitten. Böcker hade jag liksom inte läst sedan Harry Potter i lågstadiet, så det var väl lite av en indikering på att detta var något utöver det vanliga som jag borde utforska.

Mitt första entreprenöriella sidoprojekt var en hemsida där studenter kunde dela sina litteratursammanfattningar och anteckningar, för att sedan bli belönade beroende på hur populära dokumenten var hos andra studenter. Jag lyckades ta fram en MVP (minimal viable product) som beta-testades av ett gäng studenter, innan jag kände att jag hade för mycket vatten över huvudet och la ner projektet. Detta ledde dock till insikten av att jag ville göra något enklare (trodde jag), typ ta fram en fysisk produkt och sedan sälja den—och det var väl egentligen startskottet för Page Anchor.

Själva uppkomsten av idén kom när jag en dag satt och pluggade inför en tenta. Eftersom jag lagt ner hemsideprojektet var jag tillbaka inne i idésprutarläge, så mycket av min pluggtid gick till att dagdrömma om affärsidéer. Hur som helst så stängdes min kursbok hela tiden igen medan jag förde anteckningar i mitt block, vilket tände glödlampan om en produkt som håller böcker öppna under handsfree-läsning. Nästa steg var att utforska marknaden för att se vilka produkter som redan löste samma problem. Efter att ha jobbat på idén i ungefär en vecka kom jag fram till att jag ville skapa ett livsstilsvarumärke och göra det till en designprodukt.

 

Snacka om att vara en problemlösare. Hur har processen varit?

Skitsvår, om jag ska vara ärlig. Jag började jobba på idén i hopp om att det skulle vara mycket enklare än hemsidan som jag lagt ner. Det visade sig inte vara sant, även om det kanske var lättare att komma igång. Svårt betyder dock inte tråkigt—jag har aldrig varit så passionerad över något, och tempot jag lär mig i är helt fantastiskt.

 

Vad har varit lättare eller svårare under vägens gång?

Det lättaste har väl såklart varit att jobba inom områden jag känner mig bekväm i, exempelvis grafisk design. Att ta fram prototyperna i produktens tidiga stadier skulle jag också säga var enkelt. Det är väldigt tacksamt att kunna 3D-printa prototyper för att komma fram till ett utseende man är nöjd med. Inte minst för att det går fort, men det är samtidigt näst intill gratis. Att starta under min studietid var även ett bra move, eftersom alla småkostnader kunde finansieras med CSN.

Det mesta har dock varit svårt. Jag har läst en väldigt bred utbildning och har inte haft några konkreta färdigheter att använda, så 99% har jag fått lära mig under vägens gång. Jag la exempelvis hela förra sommaren på att lära mig webbprogrammering från scratch, som sedan gjort att jag kunnat bygga och uppdatera hemsidan jag säljer genom utan hjälp. Finansiering har även varit en stor kluring. Jag ändrade riktning och slopade mina planer om att söka kapital från investerare. Istället gjorde jag det rätta beslutet och sålde min lägenhet. Nu bor jag istället i studentlägenhet för att minimera kostnader, och vinsten från lägenheten har precis räckt till att finansiera de större kostnaderna.

 

Varför SKA man köpa Page Anchor?
Om du är en person som dras mot snygga accessoarer kommer du älska produkten, vare sig du använder den hemma, på jobbet, eller i skolan. För er andra fungerar den som sagt även utmärkt som en present.
 

Vad har varit det bästa med att se sin idé bli till verklighet?

Det är något väldigt speciellt med att hålla i en produkt man själv skapat; något som en gång bara varit en skiss i ett anteckningsblock. På ett mer övergripande plan handlar allt, för mig, om att vakna på måndagar och inte ha jobbångest. Jag tycker ofta att man läser om folk som säger att de brinner för ett arbete, och jag har aldrig riktigt förstått det förrän nu. Jag har alltid kopplat jobb med rastlöshet och ångest, så att hitta något som är raka motsatsen känns helt fantastiskt.

 

Fantastiskt. Dela med dig av dina bästa tips till studenter som själva vill starta eget företag?

Perfektion är inget annat än gift och något du måste släppa så fort som möjligt. Jag tror många lätt fastnar i onödig planering, typ utförliga affärsplaner och spekulationer som ändå inte kommer vara verklighetsförankrade ett halvår framöver. Ha istället en lös, mer övergripande bild av vad du vill göra, och fokusera på att lansera så tidigt som möjligt för att testa dina antaganden. Det spelar ingen roll att du inte vet vad du håller på med—löser du problemen när de väl dyker upp så kommer du lyckas ändå.

 

Vart kan vi läsa mer om Page Anchor?

Om ni vill få en bättre bild av varumärket kan ni följa Instagrammen. Läsa mer gör ni på hemsidan.

 

Intervju och text: Monica Tesanovic

 

Comment