I takt med digitalisering, att vi använder mobilen mer och mer, och att arbetsmarknaden skiftar till nya sätt att arbeta på, har en ny efterfrågan skapats. En efterfrågan om en användarvänlig, enkel och effektiv jobbtjänst. Problemlösaren och entreprenören Adrian Swartz såg möjligheterna i arbetssökarnas trassel och skapade Cruitway. Cruitway matchar unga talanger med arbetsgivare och jobb utefter kandidatens personliga profil. Cruitway 2.0 är dessutom på agendan vilket kommer röra till det rejält för rekryterings- och bemanningsföretagen. Adrian berättar för EA om Cruitway 2.0, vad han tittar efter när han anställer och hur man hittar ett bra team. Häng med!

Berätta, varför bestämde du dig för att driva eget? Hur insåg du att du ville starta eget?

Jag har alltid varit en kreativ och nyfiken person, och jag har alltid gillat att skapa saker. Idag ser jag mig fortfarande som en skapare, och just i detta fall skapar jag ett företag med ett team och en produkt. Min entreprenörsresa började med att jag på gymnasiet valde kursen UF (Ung Företagsamhet) där vi startade ett företag som sålde grytvantar i silikon. Jag satt plötsligt på mitt rum som 17-åring och beställde hem grytvantar från Hong Kong och försökte förstå momsen, handelstullarna och produktionen. Bokföringen skötte jag helt själv, och vi sålde vantarna på marknader, via Tradera och vår hemsida. Mitt skåp i skolan var fullt av grytvantar och en kassa med kontanter för växel. Mitt i allt detta insåg jag att entreprenörskap var något spännande som jag ville utforska mer i framtiden.

Var kom idén till Cruitway från, var det efter för många timmar på arbetsförmedlingen?

Nja, arbetsförmedlingen är väl fel ställe om man ska få ett jobb. Skämt åsido, jag har faktiskt inte sökt så många jobb eftersom jag drivit eget företag. Det var en kompis som pluggade som tog upp hur jobbigt det var att söka jobb. Vi började tillsammans ifrågasätta detta - varför fungerade det så dåligt? Kan vi göra processen bättre och lättare? Därför valde vi att skapa en tjänst som samlar in och matchar personen med jobbmöjligheter på ett användarvänligt sätt i mobilen.

Vad är nästa steg för Cruitway?

Vi startade utvecklingen av ett Cruitway 2.0 förra sommaren, vilket kommer förändra stora delar av arbetsmarknaden till ännu enklare och snabbare. Vi har redan släppt några uppdateringar, så som en karriärprofil och ett sätt att ansöka till jobb på en minut i mobilen. Nästa del av Cruitway 2.0 är en hel rekryteringsplattform för företag där de får egna konton där de kan söka upp kandidaters profiler, hantera ansökningar smidigt och dessutom hyra in personal för uppdrag vid behov. Vi kommer matcha kandidaten och företaget direkt via vår plattform, utan mellanhänder. Det är ju egentligen sjukt att man ska registrera sig i så många rekryterings- och bemanningsföretags CV-databaser samtidigt som man dessutom ska registrera sig i företagens system och på platsannonssajter. Vi öppnar upp marknaden istället i en enda digital plattform. Alla branscher håller på att digitaliseras, det kommer även ske i stora delar av rekryterings- och bemanningsbranschen, även om det är människor i fokus. Vi vill vara de som driver den utvecklingen.

Vidare så rör vi oss mer mot ett flexiblare arbetssätt där folk vill ta uppdrag de själva väljer och sätta sitt eget schema. Cruitway kommer inom en snar framtid att erbjuda även den möjligheten – att få betalda uppdrag, till exempel vid sidan av plugget.

Har du något tips till studenter; hur ska man maxa studietiden när man pluggar?

Jag har själv faktiskt inte pluggat då jag kom på tidigt att jag istället ville driva bolag. Däremot, utifrån min egen erfarenhet tycker jag att man ska göra så mycket praktiskt som möjligt vid sidan av plugget, så länge man fixar kurserna. Allt beror på vad man vill göra, men att kunna visa på engagemang och drivkraft är viktigt i de flesta jobben. Starta eget projekt, var med i en förening, joina din studentkår.

För att spinna vidare på frågan, vad skulle ni titta efter när ni anställer?

Vi tittar mycket på just att du kan visa på driv och engagemang. Kunskap inom det du ska jobba hos oss är såklart viktigt, men förmågan att lära sig snabbt är ännu viktigare. I en start up, men även utvecklingen överlag just nu, rör sig så snabbt att du måste kunna anpassa dig och ständigt fortsätta lära dig. Till vårt bolag letar vi efter entreprenöriella personer som tar initiativ, hittar lösningar och kan ta ansvar för att projektleda sig själv och sitt område. I personlighet tycker jag prestigelöshet och ödmjukhet också är viktiga egenskaper.

Har du något tips till blivande entreprenörer, eller kanske något misstag du gjort som du lärt dig något från?

Oj, jag har gjort massor av misstag. Man gör fel och lär sig dagligen, det hör till entreprenörskapet och det är så man lär sig på riktigt. Framgångar är ingen bra lärare. Mitt bästa tips är väl därför att börja göra. Det gäller alla, även för de som drivit bolag i flera år. Man kan inte vänta eller planera i flera månader, utan man måste ut och göra saker – till exempel sälja samtidigt som man utvecklar en produkt, då upptäcker man ”misstagen” i produkten som behöver rättas till.

Slutligen, hur hittar man ett bra team?

Det är viktigt att man kompletterar varandra, och faktiskt även att man har egna roller. Det är lätt att som litet team tro att fördelning kommer lösa sig efter ett tag, men då underskattar man ansvarsuppdelning. Även om jag värderar dynamik och frihet högt så är roller rätt viktigt för att man helt enkelt arbetar mer effektivt då. Det är även extremt viktigt att hitta personer som delar samma vision som du, och verkligen vill vara med långsiktigt på resan, det är då man får det där engagemanget och teamkänslan tillsammans.

Text & intervju: Marika Tedroff

Comment