Uppsalastudenterna Gustaf Ytander, Viktor Eriksson och Anton Askenström vill förändra den klassiska GTn, från en grogg till en genuin drink. Resultatet? Swedish Tonic.

Berätta, hur kommer det sig att man börjar göra sin egen tonic?

Det började med att jag (Viktor) hade läst om att göra egen tonic på olika hemsidor och blev helt enkelt nyfiken på processen. Vi började med att beställa hem ingredienser och testade oss fram tills vi hittade en smak som kändes hundra. Då köpte vi flaskor och satte på egna etiketter som vi tryckte för hand hemma.

Foto: Disa Hein

Foto: Disa Hein

Vad är idén bakom produkten?

Vi vill helt enkelt ändra bilden av en GT. Med Swedish Tonic är det inte bara en grogg, utan det är en unik drink. Swedish Tonic är något man vill ha framme på barbordet och något som förmedlar en viss känsla. Vi har jobbat mycket med design, formgivning och bra råvaror för att uppnå detta.

Vad har varit svårast hittills?

Det svåraste har nästan varit att ta fram receptet. Vi har prövat extremt många gånger men nu har vi äntligen hittat den perfekta, välbalanserade smaken vi var ute efter. Vidare har det varit mycket väntan på tillstånd och dylikt.

Är ni fler som jobbar med Swedish Tonic idag?

Idag är vi fyra stycken som jobbar med Swedish Tonic. Det är vi tre och Disa Hein, som hjälper oss med alla bilder och design till vår hemsida. Vi har alla specifika områden med olika ansvarsområden vilket gör att vi kompletterar varandra bra.

Ni ställde upp i Affärsänglarna hörde jag. Hur gick det?

Ja vi ställde upp och vi är riktigt nöjda med vår pitch. Mer kan vi inte säga, det får ni se senare i maj helt enkelt.

SWEDISH TONIC.

Text: Marika Tedroff

Comment